Kategoriat
Byroslavia

”V” niinkun verottaja Part Deux

Verottajan kansainvälisestikin palkittu asiakaspalvelualttius löi meidät suorastaan ällikällä. Lupaus hoitaa varainsiirtoveroilmoituksen käsittely jo kuuden kuukauden sisällä, antoi meille toivonkipinän siitä, että ehkä meidänkin projektimme voisi joskus alkaa. Pari päivää viimeisen verottajan asiakaspalvelukokemuksen jälkeen kilahti tietokoneeni sähköpostin merkiksi. Jännityksellä silmäilin postia ja totesin sähköpostin tulleen Maanmittauslaitokselta. Sähköpostissa maanmittauslaitoksen virkailija esitteli itsensä ja kertoi käsittelevänsä meidän lainhuutohakemusta. Hän tiedusteli ystävällisesti, että olemmeko mahdollisesti muistaneet, että varainsiirtovero pitäisi hoitaa ennen kuin voivat hoitaa lainhuudon loppuun asti. Muutaman viestin vaihdettuamme ja saatuani selitettyä hieman aikatauluhaasteitamme ja verottajan Suuren Laskukoneen Hammaspyörän rikkoutumisen, sain vastauksena pyynnön lähettää kuittikopiot varainsiirtoveron maksusta verkkopankista. Peläten Nigerialaisprinssin pitkää varjoa hitaasti harkiten klikkasin auki verkkopankin ja tulostin PDF-muodossa kuittikopiot maksuista. Rohkaisin kuitenkin mieleni ja lähetin kuittikopiot Maanmittauslaitokselle sähköpostitse ja jäin odottamaan. Mutta mitään ei tapahtunut. Nigerialainen prinssi ei tyhjentänytkään rakennustiliämme, vaikka pelkäsimme pahinta. Olihan sentään perjantai ja kello löi jo neljä. Viikonloppu meni yllätys yllätys raksaprojektia pähkäillessä ja koko episodi unohtui. Maanantaiaamuna suuntasin kohti Turkua työmatkalle. Katolla meren rannassa rapsakan tuulen hyväillessä partaani, tunsin puhelimen värähtävän taskussani sähköpostin merkiksi. Sain ilmoituksen Maanmittauslaitoksen järjestelmästä, että lainhuuto oli käsitelty.

Sitten hieman vakavavoidutaan. Kaikenkaikkiaan on pakko kehua maanmittauslaitoksen toimintaa ja asiakaspalvelua. Siellä oikeasti haluttiin saada asiat etenemään ja palvelu oli aivan esimerkillistä. Verottajan toiminta taas oli todella tympeää, ja palvelusta ei kyllä ollut merkkiäkään. On käsittämätöntä, miten Maanmittauslaitos toimii niin upeasti, kun taas toinen valtion virasto on ottanut mallia DDR:n asiakaspalveluoppaasta, ja pyrkinyt siitäkin vielä karsimaan kaiken mahdollisuuden palvelulle. Tämän ja edellisen byroslavia-kirjoituksen välillä on mennyt aikaa jo huomattavasti. Siksi jopa verottaja oli saanut käsiteltyä varainsiirtoveroilmoituksemme noin kuukauden sen jälkeen kun saimme lainhuudon. Nyt siis meillä on Lainhuuto, ja pääsemme eteenpäin byrokratiassa. Seuraavana byroslavia-etappina on Lohjan Rakennusvalvonta, jonka kanssa toistaiseksi on ollut jopa miellyttävä asioida.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *