Kategoriat
Byroslavia

Voihan V… niin kun Verottaja

Saimme Lohjan Kaupungin kanssa tehtyä joulukuun puolessa välissä tonttikaupat noin 2 kuukautta asuntomessuorganisaation antamasta aikataulusta myöhässä. Kah kun byrokratia näemmä vie aikansa. No loppujen lopuksi pienestä viiveestä huolimatta saimme tontin ostettua ja intoa puhkuen jätimme lainhuudon suosiolla joulun välipäiville. No joulukinkkua maha täynnä aloimme täyttelemään maanmittauslaitoksen nettipalvelussa lainhuutolomaketta. Olimme varautuneet pitkään sessioon keräämällä kaikki mahdolliset tiedot valmiiksi esille, tankanneet kahvia, suklaata ja tietenkin kinkkua jotta jaksamme koko prosessin tehdä yhdeltä istumalta. Meidän suunnattomaksi hämmästykseksemme saimme maanmittauslaitoksen palvelussa lainhuutohakemuksen täytettyä noin minuutissa. Kun hakemus oli täytetty, niin palvelu kysyi, haluaisimmeko hakea kiinnitykset samalla kiinteistölle. Jälleen vain pari minuuttia myöhemmin olimme valmiit ja maksoimme kyseisen instanssien veronomaiset maksut, jotta saamme tontin virallisesti omiin nimiimme. Lopuksi Palvelu vielä muistutti, että myös verottaja, tuo kansakuntamme palvelualttein instanssi haluaa pienen nimellisen prosenttiosuuden kauppasummasta. Silmät pyöreinä hämmästyksestä homman sujuessa kuin tanssi, päätimme jatkaa byrokratiamaratooniamme kohti omavero-palvelua. Jälleen yllättävän lyhyen surffailuun ja ohjeiden lukemisen jälkeen päädyimme tekemään varainsiirtoveroilmoitusta. Pakko myöntää tässäkin, että meidän lompakostamme hyvää huolta pitävä verottaja on saanut nettipalvelunsa helpoksi ja jopa käyttäjäystävälliseksi. Parissa minuutissa olimme molemmat täyttäneen ilmoitukset ja painettuamme lähetä nappia, palvelu vielä kysyi ystävällisesti, haluaisimmeko päästä rahoittamien eroon nyt vai vasta myöhemmin. Koska palvelu osasi houkutella meidät eroon rahoistamme, kuin edesmennyttä Nigerialaisprinssin kuolinpesää edustava ystävällismielinen notaari, päätimme jälleen vaihtaa palvelua ja siirtyä pankkitiliämme pienentämään verkkopankkiin. Kaikki pahimmat pelkomme ja epäilyksemme olivat tiessään ja liputimme suunnattoman suurta Suomen Lippua saatuamme byrokratiamaratoonimme päätökseen noin kahdessakymmenessä minuutissa. Päätimme siis vetäytyä ansaitulle päivälevolle urakan jälkeen.

Uusi vuosi ja uudet kujeet. Arjen koittaessa uuden vuoden jälkeen aloimme hieman ihmettelemään miksi lainhuudosta ei ole kuulunut mitään. Kyllä ei ollut kulunut vielä montakaan päivää byrokratiamaratoonista, mutta innostuneena erinomaisista nettipalvelusta kirjauduimme maanmittauslaitoksen palveluun ja totesimme, että lainhuuto on vireillä. Hienoa, mahtavaa… en muuta odottanutkaan kun oli joulun ja uudenvuoden aikaan moni virkailija päättää lomailla ansaitusti. No edelleen innoissani nettipalveluista ajattelin tarkastaa omaverosta tilanteen. Muutaman klikkauksen ja tunnistautumisen jälkeen sisään palveluun ja odotin tilanteen olevan vastaava kuin maanmittauslaitoksella. Verottajan Suuri Laskukone on edelleen laskemassa suunnattomia kovalla työllä ansaitsemiamme euroja. Mutta hämmästyksekseni Suuri Laskukone oli jo työnsä tehnyt ja mahdollisesti hylännyt rahamme, sillä omaverosta löytyi pahaenteinen ilmoitus: ”Sinulla on XXXX,XX euroa kohdistumattomia varainsiirtoveroja.” Eipä lannistuta vielä. Seuraava päivä oli vielä arkipäivä, joten soittoa Verottajan palvelevaan puhelinpalveluun. ”Kaikki virkailijamme ovat juuri nyt varattuja. Jonossa on yli kymmenen puhelua. Palvelemme teitä hetken kuluttua.” Ilmoittaa miesääni puhelimessa, ja puhelimesta alkoi kuulua musiikkia. Jäin hetkeksi kuuntelemaan musiikkia kunnes hetken kuluttua uudestaa, miesääni lupaavasti kertoo minua palveltavan aivan hetken päästä. Muutaman syklin minuutin päästä kuitenkin laitan puhelimen kaiuttimella ja jatkan työntekoa. Oletteko muuten koskaan miettineet miten ihmiset nauttimaan jonotusmusiikista? Palveleva Verokarhumme on löytänyt täydellisen reseptin jonotusmusiikkiin, jonka salaisuuden join kaikille tässä paljastaa:

Valitse mahdollisimman yksitoikkoinen kappale

Pidä huolta että musiikin rentouttava vaikutus on negatiivinen kaikille mahdollisille kohderyhmille.

Musiikki on valittava niin, että se on mahdollisimman tasainen jossa vaihtelua rytmissä tai temmossa ei sallita

Keskeytä musiikki säännöllisin väliajoin kannustamalla kuulijaa kertomalla kuinka sinua palvellaan aivan hetken kuluttua

Noin 45 minuuttia myöhemmin saan verovirkailijan puhelimen päähän. Kysyin ystävällisesti mahdollista syytä miksi Suuri Laskukone ei ollutkaan syönyt rahojamme vaan olikin jättänyt kohdistamatta? Virkailija kuunteli ystävällisesti asiaani ja alko kaivelemaan Suuren Laskukoneen sisuksista syitä tapahtuneeseen. Hetken kuluttua Suuren Laskukoneen sisuksista löytyi rikkinäinen hammaspyörä. Sen puuttuva hammas oli kohdassa jossa meidän varainsiirtoveroilmoituksen kiinteistötunnus syötettiin Suuren Laskukoneen sisuksiin. Kuitenkaan Suuren Laskukoneen sisuksista ei löytynytkään tunnusta, jonka olimme sinne syöttäneet, joten Suuri Laskukone jäi jumiin, ja hammaspyörän hammas halkesi. Virkailija kertoi, että näin voi joskus tapahtua, jos on uuden juuri kaavoitetun alueen kiinteistötunnuksesta kyse. Ongelmana on, että Suureen Laskukoneeseen ei näitä tunnuksia ole vielä syötetty, joten varainsiirtoveroilmoituksemme ei siis voi mennä Suuren Laskukoneen kautta. Tämä tarkoittaa, että veroilmoituksemme joutuukin käsin tarkastettavaksi. Minkäänlaista arviota käsitarkastuksen kestosta ei kuulemm virkailija voinut antaa. No puhelun ja jonotuksen kestettyään kaksi kertaa pidempään kuin byrokratiamaratoonimme, jouduin lannistuneena antamaan periksi.

Vajaan viikon päästä koin ihmeellisen tarmon puuskaan ja tartuin uudestaan puhelimeen ensin moneen kertaan harjoiteltuani mahdollisimman vakuuttavaa ja miellyttävää puhetapaa, jolla hurmaisin Suuren Laskukoneen käyttäjän. Jälleen kuunneltuani samaa jonotuamusiikkia noin 45 minuuttia sain Suuren Laskukoneen käyttäjän langan päähän. Kerroin jälleen asiani, ja pääsimme samalla tavalla uudestaan kohtaan jossa minulle selitettiin hammasrattaan vaurioituneen Suuren Laskukoneen sisuksissa. Tästä en kuitenkaan tällä kertaa lannistunut, vaan yritin perustella, lainhuudon kiireellisyyttä ja vedota virkailijaan, jotta hän kaivaisi ilmoituksemme pohjattoman kaivon pohjalta ja voisi käsitellä sen nopeammin. Virkailija kuitenkin ystävällisesti kieltäytyi sanomalla Päivi Räsästä mukaillen EI! Sotilaskoulutukseni avulla päädyin yrittämään koukkausta vasemmalta. Räsänen kuva ilmestyi kuitenkin koukkauyritykseni päätteeksi jälleen nenäni eteen. Koukkaus oikealta, sai jälleen yhtä voittamattoman Räsänen eteensä. Ei ei ei ja EI! Vihdoin minun oli pakko uskoa ja vaihdoin kokonaan kysymystä. Halusin tiedustella mahdollista odotusaikaa käsittelylle. Tähän kysymykseen en saanut vastausta. Muutaman koukkausyrityksen jälkeen virkailija kuitenkin suostui kertomaan lohduttaen, seuraavan ilouutisen: ”Lain mukaan lainhuuto on suoritettava 6 kk:n sisällä kaupanteosta. Kyllä se varainsiirtoverokin varmasti siihen mennessä on käsitelty.”

Virkailijan optimistisyys sai minut suorastaan sanattomaksi. Suljin puhelimen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *